Kiedy wymienić zimmering wału korbowego?
Każdy właściciel samochodu zna ten moment, gdy silnik zaczyna głośno mówić „hej, coś jest nie tak”. I wtedy następuje ta chwila refleksji – czasem można się zastanawiać, czy to wycie silnika czy po prostu obiad w restauracji z dań jednogarnkowych dawał o sobie znać. Ale przyznajmy, że olej wyciekający z wału korbowego to już nie są żarty. Gdy zaczynasz dostrzegać tłuste plamy pod swoim pojazdem, czas zabrać się do działania. Zmiana zimmeringu wału korbowego może być kluczowa w zapobieganiu dalszym kłopotom.
Co to właściwie jest ten zimmering?
Zimmering to uszczelniacz, który ma za zadanie zapobiegać wyciekom oleju ze wnętrza silnika. Można powiedzieć, że to mały bohater Twojego silnika, walczący z nieuchronnością wycieków niczym superbohater w odzieży roboczej. Kiedy staje się on nieefektywny lub ulega uszkodzeniu, sytuacja robi się poważna. Olej może zacząć przeciekać i powstają problemy. Niezbyt eleganckie dla samochodu, prawda?
Dlaczego wymiana jest konieczna?
Na pewno spotkałeś się z tym problemem na różnych forach internetowych: „Czy powinienem wymieniać zimmering?” Odpowiedź brzmi: tak! Wycieki oleju mogą prowadzić do poważnych konsekwencji. W moim przypadku pewnego razu zauważyłem, że mój ukochany samochód zaczął tracić na mocy i wydobywał dziwne dźwięki. Okazało się, że miałem niezbyt przyjemną niespodziankę – stary i zużyty zimmering powodował duże straty oleju.
Kiedy więc zmienić zimmering?
Jednak kiedy dokładnie powinno się wymienić ten nieszczęsny element? Jeśli Twój samochód ma już kilka lat na karku lub przeszedł przez wyjątkowo intensywne trasy (tak jak moja), to dobrze byłoby rozważyć tę wymianę podczas rutynowego przeglądu. A jeśli zaczynasz widzieć olejowy smog wokół swojego auta lub czujesz smród spalonego oleju? Dobrze wiedzieć, że taka sytuacja może mieć miejsce po przejechaniu około 100 000 km – wtedy zimeringi mogą słabnąć.
Jakie objawy wskazują na potrzebę wymiany?
Zauważając mniejsze wycieki możesz myśleć „ach cóż tam…”, ale szybka reakcja tuż przed tym samym momencie podniesienia maski i zobaczenia wszystkiego pokrytego złotym olejem może oszczędzić Ci wielu nerwów i kosztów naprawy większych usterek.
Niepokojące znaki obejmują:
– Pojawiające się plamy pod samochodem,
– Przewlekły zapach oleju we wnętrzu kabiny,
– Zmniejszenie poziomu oleju mimo regularnego uzupełniania.
Z doświadczenia wiem też, że auto potrafi stworzyć atmosferę dość dramatyczną: piski ze szczelin wentylacyjnych zdają się być bardziej sugestywne niż jakikolwiek film akcji!
Czy warto robić to samemu?
Cóż… Sam proces wymiany zimmeringu nie jest najbardziej skomplikowaną sprawą dla miłośników mechaniki. Jednak pamiętaj o jednym – jeśli masz więcej chęci niż doświadczenia, lepiej oddać sprawy w ręce profesjonalisty! Sam kiedyś postanowiłem zrobić wszystko samodzielnie i skończyłem „naprawiając” auto przez następne miesiące oraz płacąc za dodatkowe naprawy… Jakość efektu końcowego była jakością „zrób to sam”!
Pamiętaj o prewencji
Niezaprzeczalnie kluczem do sukcesu w każdej dziedzinie życia (także tej motoryzacyjnej) jest odpowiednia konserwacja oraz częste kontrole stanu technicznego Twojego auta. Regularna wymiana oleju oraz dbanie o wszystkie uszczelniacze pozwoli Ci uniknąć wielu kłopotów związanych z ich awarią.
I tak oto masz gotowy przewodnik po świecie zimmeringów! Czy jesteś gotowy na walkę? Mam nadzieję, że nigdy nie będziesz musiał martwić się o te brudne plamy pod autem – a jeśli już będą miały miejsce… bądź sprytny jak lis i działaj szybko! Każda kropla ma znaczenie.