Jak sprawdzić i wyregulować luz zaworowy w silniku SOHC

Jak sprawdzić i wyregulować luz zaworowy w silniku SOHC

Regulacja luzu zaworowego w silniku SOHC może wydawać się skomplikowanym zadaniem. Chciałbym Ci pokazać, że to nie takie straszne, jak wygląda. Sam miałem do czynienia z tym procesem kilka lat temu, gdy mój samochód zaczął wydawać dźwięki, które przypominały bardziej orkiestrę niż silnik. Musiałem coś z tym zrobić. I tak oto rozpoczęła się moja przygoda z regulowaniem luzu zaworowego.

Dlaczego warto się tym zająć?

Pewnie zastanawiasz się, dlaczego ten luz jest taki ważny. Otóż, jeśli jest zbyt mały lub zbyt duży, możesz narazić swój silnik na różne problemy: od hałasów po obniżoną moc czy wręcz uszkodzenia zaworów. Pomyśl o tym jak o noszeniu butów – za małe będą cisnąć i boleć, a za duże będą stwarzać ryzyko potknięcia się. Luz zaworowy działa na podobnej zasadzie.

Co będziesz potrzebować?

Teraz przejdźmy do praktyki. Potrzebujesz kilku rzeczy: kluczy do śrub (najlepiej zestawu metrycznego), suwmiarki lub specjalnych narzędzi pomiarowych oraz instrukcji obsługi swojego silnika – dobrze wiedzieć, jakie mają być prawidłowe wartości luzu dla Twojego modelu.

Przygotowanie do pracy

Na początek trzeba przygotować samochód. Wyłącz silnik i odczekaj chwilę, aż ostygnie. Zdejmij pokrywę zaworów; to może wymagać trochę siły i determinacji – pamiętaj o tej walce, kiedy musisz walczyć z lepkimi uszczelkami.

Pomiar luzu

Teraz czas na pomiar! Weź suwmiarkę i delikatnie wsuwaj ją pomiędzy dźwignię zaworu a wałek rozrządu (a może być trudno). Jeżeli opór jest niewielki – gratulacje! Luz jest w porządku! Jeśli jednak czujesz opór albo masz problem ze wsunięciem narzędzia – czas na regulację.

Kiedy pierwszy raz robiłem to samodzielnie, udało mi się trafić w idealny moment: gdy jeden z przyjaciół powiedział mi „To tylko dwa milimetry”. Okazało się to być zdumiewająco mylące… Więc bądź cierpliwy!

Regulacja luzu

Aby wyregulować luz zaworu w silniku SOHC musisz znaleźć odpowiednią śrubę regulacyjną (to ta fajna śruba na końcu dźwigni). Zastosuj odpowiedni klucz i powoli poluzuj ją. Następnie przesuń dźwignię w kierunku wałka rozrządu tak, aby uzyskać zamierzony luz.

Następnie dokręć śrubę regulacyjną dokładnie tak samo jak klejnoty na wieżyczce koronacyjnej; nie chcesz jej zgubić! Po ustawieniu wszystkich wartości wróć do pomiarów – upewnij się jeszcze raz, że wszystko jest na swoim miejscu.

Złożenie wszystkiego

Kiedy już jesteś pewny swoich działań, możesz ponownie założyć pokrywę zaworów. To jak zakładanie nakrycia głowy po intensywnej pracy nad fryzurą – chcesz mieć pewność, że wszystko pasuje idealnie! Zrób kilka ostatnich kontrolnych kroków; sprawdź czy nie zostawiłeś żadnych narzędzi ani kawałków gumy przy pracy… Miałem raz sytuację z moim motocyklem – małe klucze miały dziwną tendencję do ukrywania się we wnętrzu silnika!

Czas na odpalenie

Kiedy wszystko już poskręcane… czas odpalić silnik! To moment pełen napięcia – niczym przed pierwszym dniem pracy po wakacjach. Jak zaczyna chodzić gładko i bez dodatkowych „melodii”, oznacza to sukces! Uff!

Podziękowania dla serwisanta

Mimo wszystko pamiętaj – nawet jeśli wykonasz tę procedurę perfekcyjnie, zawsze warto zwrócić uwagę na zachowanie swojego samochodu podczas jazdy i co jakiś czas dawać mu troszkę miłości oraz regularną konserwację.

I kto wie? Może następny raz Ty również zostaniesz ekspertem od regulacji luzu zaworowego? Niech Twoja podróż będzie pełna radości… oraz dobrze działającego silnika!