Silnik gubi moc przy wyższych obrotach? Zobaczmy, co się dzieje!
Kiedy wsiadasz do swojego ukochanego samochodu i czujesz, że coś jest nie tak, zaczynasz się niepokoić. Silnik zrywa się do pracy, a przy wyższych obrotach nagle łapie zadyszkę. Zamiast cieszyć się jazdą, odczuwasz frustrację. Wiem to z własnego doświadczenia – miałem podobny problem ze swoją starą Hondą. Zaczynało się niewinnie, a skończyło na poszukiwaniu winowajcy w zakamarkach mechaniki. Czyżby to był koniec przygody z moim autkiem? Oto kilka przemyśleń na temat tego irytującego zjawiska.
Na czym polega problem?
Każdy z nas chce, żeby jego auto działało jak najlepiej. Gdy silnik gubi moc przy wyższych obrotach, to znaczy, że coś jest nie tak. Silnik może tracić moc z różnych powodów – od prostych do bardziej skomplikowanych usterek. Przyczyny mogą być jak pantofelki na balu: czasami dobrze pasują, a innym razem tylko się potykasz.
Może zapchany filtr powietrza?
Jednym z pierwszych podejrzanych jest filtr powietrza. Jeśli jest brudny lub zapchany, silnik nie dostaje wystarczającej ilości powietrza. A co mówiłam mojemu synowi o oddychaniu? Musimy mieć świeże powietrze! I silniki również! W końcu najpierw trzeba zadbać o podstawy.
Pamiętam chwilę, kiedy wymieniałem filtr w swoim aucie po miesiącach zaniedbania – dosłownie czułem różnicę od razu! To była prawdziwa ulga i lekcja dla mnie: małe rzeczy robią wielką różnicę.
A co ze świecami zapłonowymi?
Następnie warto zwrócić uwagę na świece zapłonowe. Jeśli są zużyte lub brudne, mogą powodować problemy ze spalaniem mieszanki paliwowo-powietrznej. Można powiedzieć, że silnik bez nich działa jak ja bez porannej kawy – trochę rozkojarzony i niezbyt energiczny!
Co z układem paliwowym?
Kolejnym przystankiem w tej podróży do odzyskania mocy jest układ paliwowy. Niezadowolenie silnika może wynikać z braku odpowiedniego ciśnienia paliwa spowodowanego uszkodzonym pompowaniem lub zatkanym filtrem paliwa. Tak jak złe jedzenie potrafi zepsuć dzień, tak złe paliwo może zaszkodzić twojemu pojazdowi.
Wszystko w elektronice
Czy zastanawiałeś się nad elektroniką? Czasami czujniki i sterowniki mogą dawać fałszywe sygnały do jednostki sterującej silnikiem (ECU). Pomyśl o tym jak o źle działającym sygnale radiowym – zamiast słyszeć ulubioną piosenkę, ciągle szumisz coś chaotycznego.
Miałem taki moment podczas jazdy autostradą – mój samochód zaczął przełączać się między trybami działania niczym DJ na imprezie! Okazało się później, że jeden z czujników był po prostu niesprawny.
Zatrzymajmy to wszystko
Dla każdego kierowcy najważniejsze jest bezpieczeństwo i komfort jazdy. Jeśli zauważysz utratę mocy swojego silnika przy wyższych obrotach, nie ignoruj tego! Lepiej zwrócić uwagę na potencjalne problemy zanim przerodzą się w większe awarie.
Pamiętaj też o regularnych przeglądach technicznych i konserwacji swojego auta. Można powiedzieć – lepiej dmuchać na zimne niż martwić się później przed nadchodzącym sezonem wakacyjnym!
Szukaj fachowej pomocy
Czasami jednak lepiej zostawić sprawy w rękach profesjonalistów. Niektórzy mechanicy mają doświadczenie porównywalne do lekarzy zajmujących się ludzkim zdrowiem! Dlatego jeżeli nic nie pomaga lub czujesz się zagubiony jak ryba bez wody – odwiedź warsztat samochodowy i pozwól im postawić diagnozę.
Niezależnie od tego czy jesteś nowicjuszem czy starym wyjadaczem motoryzacyjnych historii – każdy problem da się rozwiązać! W końcu każdy napotykany trud to kolejna okazja do nauki; taka sama zasada obowiązuje zarówno podczas jazdy autem jak i w życiu codziennym!